Niet het werk, maar wat je ervan leert

Probleemstelling

McDonald’s, misschien wel het bekendste merk ter wereld. Maar als werkgever niet het imago waar je van droomt: de McJob staat bij velen gelijk aan slecht betaald werk voor laagopgeleide jongeren. Desondanks heeft McDonald’s in Nederland niet te klagen als het gaat om het aantal sollicitaties dat het elke dag ontvangt. Maar vanuit de filosofie dat een betere klantervaring – of gastervaring, zoals McDonald’s het zelf formuleert – zal leiden tot meer omzet, wil McDonald’s graag investeren in de kwaliteit van haar personeel. Kort gezegd: hoe zorgen we ervoor dat hoger opgeleide kandidaten een baan bij McDonald’s gaan overwegen?

Doelgroep

De doelgroep die McDonald’s met haar campagne wil bereiken is in twee groepen te verdelen. Enerzijds wil ze havisten en vwo’ers benaderen voor een bijbaan of vakantiebaan (in de periode juni-augustus) bij McDonald’s. Anderzijds wil McDonald’s mbo+/hbo’ers interesseren voor de functie van Management Trainee, waarmee je in 1 jaar tijd kunt instromen op managementniveau binnen een restaurant, of Business Trainee voor kandidaten die al de nodige managementervaring bezitten. 

Strategie

Gezien de heersende vooroordelen over werken bij McDonald’s is het moeilijk om de baan te verkopen. Zeker aan een hoger opgeleide doelgroep die naast hun opleiding al bezig is met hun toekomstige carrière. In plaats van te focussen op wat je doet bij McDonald’s, hebben we daarom de aandacht verlegd naar wat je er leert. In een (bij)baan bij McDonald’s kun je namelijk verschillende vaardigheden opdoen waar je in je latere carrière – binnen of buiten McDonald’s – van kunt profiteren.

Concept

Vanuit het centrale thema Je leert het bij McDonald’s hebben we een variëteit aan small big ideas ontwikkeld, waarin elke keer een andere vaardigheid centraal staat. Voor de doelgroep havo/vwo hebben we vooral over competenties als servicegericht denken, beter communiceren en jezelf leren verkopen. Voor de doelgroep hbo/wo hebben we McDonald’s gepositioneerd als werkgever waar je al snel waardevolle managementervaring kunt opdoen. Want je staat er niet bij stil, maar er zit meer Finance in een Frans Frietje dan je denkt.

Wat een Happy Meal voor je carrière kan betekenen?
Waarom Franse Frietjes goed voor je Engels zijn?
Waarom Franse Frietjes goed voor je Engels zijn?

Media

We creëerden onder meer een webcommercial, diverse videobanners, 3 thematische printadvertenties en studies voor op scholen. Elke doelgroep werd geleid naar een specifieke landingspagina op werkenbijmcdonalds.nl, waar ze onder meer via een online game meer te weten kwamen over werken bij het wereldmerk McDonald’s.

Resultaten

De hoger opgeleiden campagne had een looptijd van 6 weken. In die tijd werd de commercial 10.000 keer vertoond, waren de banners te zien op 7.000 verschillende websites en wisten we onze click-trough ratio’s te verbeteren. In de eerste week van de campagne steeg het totale verkeer naar de website met 33%, na het opstarten van de mobile campagne liep dit percentage nog verder op. In totaal bezochten ruim 44.000 scholieren en studenten onze website, waarbij de gemiddelde time on site van 4:06 minuten een enorme engagement betekende. Tot slot was de conversie vanuit de campagne naar solliciteren via de website goed. Hoewel dit geen primair doel van de campagne was, geeft het aan dat we erin geslaagd zijn om meer hoger opgeleide kandidaten te interesseren voor werken bij McDonald’s.

Hoe kunnen we jou helpen?

Ons team kan elke uitdaging op de arbeidsmarkt aan. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ik wil kennismaken

Meer werk

Kennismaken?

Bedankt voor je interesse in onze dienstverlening. Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen een dag contact met je op. Je kunt ook een e-mail sturen naar enquiries@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Opdrachtinformatie

Validatie

Wat ik nog wilde zeggen…

Heb je een vraag, suggestie, recept voor onze chef of gewoon een goed idee? We horen het graag! Vul onderstaande gegevens in of stuur een mailtje naar contact@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Vraag / Suggestie / Idee / …

Validatie

Sluiten