Hoe vind je de juiste mensen om een bank te veranderen?

Hoe bedenk je een campagne voor een bank die zichzelf opnieuw moet uitvinden?

Probleemstelling

Augustus 2014. De hevige storm over de wereldwijde kredietcrisis is net gaan liggen. ING wil een andere koers gaan varen en heeft daar de juiste mensen bij nodig. Een flinke uitdaging voor Maximum, want de bank is weliswaar volop in het nieuws maar niet op positieve wijze, laat staan als interessante werkgever. Maar in gesprek met de opvallend gedreven medewerkers wordt ons al snel duidelijk dat ING niet alleen van mooie woorden maar vooral van innovatieve daden is. En daar houden wij als Rotterdams bureau van.

Strategie

De financiële dienstverlening was door technologische ontwikkelingen al aan het veranderen en de crisis fungeerde als katalysator van dat proces. Bij ING was het dan ook helder dat ze niet langer konden doorgaan op de traditionele manier van bankieren. Wat als Facebook bijvoorbeeld een betaalfunctie aan zijn app zou toevoegen? Maximum adviseerde ING om, in de stilte na de storm, zich kwetsbaar op te stellen. Hoe? Door de arbeidsmarktdoelgroep uit te nodigen om mee te denken over en mee te werken aan de bank van de toekomst.

@ingnl_werkenbij gebruikt op Twitter ook How will you change banking in haar storytelling

Concept

Om te laten zien dat het ING echt menens is om te veranderen, bedachten we het nieuwe centrale thema ‘How will you change banking?’. Dit thema staat centraal in elke uiting waarin echte medewerkers van ING vertellen wat zij doen om het bankieren te veranderen. Met selfie-achtige fotografie, die de persoonlijke benadering versterkt, geeft dit thema ING houvast bij het vertellen van verhalen over innovatieve projecten die binnen de bank al zijn gerealiseerd en worden opgestart. Want er was voldoende content aanwezig binnen ING; wat alleen miste was een rode draad om die interessante inhoud op consistente wijze via storytelling te verspreiden in de campagne, op de recruitmentsite en via (social) mediakanalen. Door dit consequent en consistent te doen kan de doelgroep bijna niet om de claim heen: ING = change banking.

 

How will you change banking?

Doelgroep

De doelgroep van ING bestaat voornamelijk uit starters en jong professionals. Uiteraard met een financieel-economische achtergrond, maar binnen deze campagne ook zeer nadrukkelijk talenten met andere profielen. Want de weg naar verandering gaat niet over gebaande paden. Als één van de grootste IT-werkgevers van Nederland had ING ook een duidelijke vraag naar IT-ers, die de bank van morgen moeten digitaliseren en innoveren.

Media

We ontwikkelden diverse banners, advertenties en een beurstand voor de Nationale Carrièrebeurs, waarin het campagnethema letterlijk ingekleurd kon worden door de doelgroep. Op de muren van de stand konden beursbezoekers hun ideeën over de bank van de toekomst achterlaten. Een mooie activatie van de campagne die door de Nationale Carrièrebeurs bekroond werd met de prijs voor beste beursstand.

Opzet van de stand op de Nationale Carrière Beurs Impressie van de beursstand van ING bank op de Nationale Carrière Beurs

Hoe kunnen we jou helpen?

Ons team kan elke uitdaging op de arbeidsmarkt aan. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ik wil kennismaken

Meer werk

Kennismaken?

Bedankt voor je interesse in onze dienstverlening. Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen een dag contact met je op. Je kunt ook een e-mail sturen naar enquiries@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Opdrachtinformatie

Validatie

Wat ik nog wilde zeggen…

Heb je een vraag, suggestie, recept voor onze chef of gewoon een goed idee? We horen het graag! Vul onderstaande gegevens in of stuur een mailtje naar contact@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Vraag / Suggestie / Idee / …

Validatie

Sluiten