Social recruitment in 2015: van fans naar engagement

Photo of Vincent Rietveld

Vincent Rietveld

Digital Project Manager

Voor het tweede opeenvolgende jaar heeft Maximum Employment Marketing Group een wereldwijd onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van social media voor employer branding en recruitment. Wereldwijd werden 125 werkgevers gevraagd naar hun doelstellingen, gebruik van kanalen, social management, meetbaarheid en uitdagingen. De resultaten van het 2015 Social Recruitment Management Benchmarking onderzoek tonen enkele interessante veranderingen als het gaat om het managen van social recruitment door organisaties. Lees verder:

Het managen van social media vraagt om serieuze investeringen in mensen en tijd maar ook in content, tools en advertenties. Onderzoek wijst uit dat 41% van de wervingsorganisaties gemiddeld zo’n € 900 (16% zelfs tot €4.490) per maand spenderen aan social recruitment (Jobvite, 2014). Omdat de social recruitment trend nog steeds doorzet, is het interessant meer te weten te komen over de wijze waarop werkgevers hun social activiteiten managen.

Een meerderheid van de beheerders van social recruitment kanalen vermeld in de Social Recruitment Monitor heeft aangegeven dat ze de volledige verantwoordelijkheid dragen voor het managen van de social recruitment van hun organisatie. De uitkomsten van dit onderzoek bieden daarom niet alleen een goede maatstaf voor de werkgevers actief op social media, maar geven daarnaast waardevolle inzichten aan de werkgevers die nog bezig zijn stappen te maken in de wereld van social recruitment. Dit zijn de belangrijkste insights:

1. Groei van fans minder belangrijk
Waar in 2014 nog 60% van de respondenten aangaf dat zij de effectiviteit van social recruitment meten via de groei van hun fanbase, geven in 2015 nog maar 47% van de werkgevers aan de fangroei in de gaten te houden. De engagement (82%) en websitebezoek vanuit social media (54%) zijn belangrijkere indicatoren om te analyseren of de social recruitment doelen worden bereikt. Deze verandering in de prioriteit van dergelijke meetpunten laat zien dat werkgevers liever kijken naar de kwaliteit in plaats van de kwantiteit van hun interacties met de doelgroepen. Het geeft daarnaast ook aan dat werkgevers social media effectief willen inzetten als conversietool om hun doelgroepen te leiden naar de werkenbij-site.

2. Uitdaging in het vergroten van engagement
61% van de werkgevers geeft aan dat ze moeite hebben met het verhogen van de engagement met hun doelgroepen op verschillende platformen. Hun toenemende zorgen kunnen verklaard worden doordat het aantal fans of volgers op een kanaal niets garandeert over het niveau van de engagement of de effectiviteit van social recruitment. De uitdagingen liggen namelijk in het verhogen van het (organische) bereik, terwijl de kanalen juist de advertentiemogelijkheden benadrukken.

3. De opkomst van het ‘delen’
Meer en meer organisaties stimuleren hun medewerkers om content te delen via eigen social media kanalen: een stijging van 30% (2014) naar 74% (2015). Deze significante verandering in social referral binnen organisaties toont aan dat organisaties geneigd zijn om meer gebruik te maken van het sociale netwerk van hun werknemers, zodat hun medewerkers fungeren als ‘ambassadeurs’ van het bedrijf.

Ben je geïnteresseerd in de volledige onderzoeksresultaten? Kijk dan hier:

Het 2015 Social Recruitment onderzoek en de Social Recruitment Monitor zijn ontwikkeld door het employer branding en recruitment advertising bureau Maximum Employment Marketing Group. Kijk meer informatie over diensten en producten voor employer branding, directe werving en retentie op http://www.maximum.nl

Photo of Vincent Rietveld

Vincent Rietveld

Digital Project Manager

Volgende artikel

Share this.

“Social recruitment in 2015: van fans naar engagement”

Kennismaken?

Bedankt voor je interesse in onze dienstverlening. Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op. Je kunt ook een e-mail sturen naar enquiries@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Opdrachtinformatie

Validatie

Wat ik nog wilde zeggen…

Heb je een vraag, suggestie, recept voor onze chef of gewoon een goed idee? We horen het graag! Vul onderstaande gegevens in of stuur een mailtje naar contact@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Vraag / Suggestie / Idee / …

Validatie

Meld je hieronder aan voor de Maximum update!

We houden je vervolgens maandelijks op de hoogte van de laatste recruitment insights, trends, interessante cases en het reilen en zeilen binnen Maximum!

Persoonlijke informatie

Validatie

Waar kunnen we je mee helpen?

Klanten van Maximum zijn koning. Op het gebied van serviceverlening vinden we het belangrijk dat onze klanten op ieder moment om onze assistentie kunt vragen. Dat kan uiteraard direct via uw contactpersoon, of door onderstaand formulier in te vullen. Maar ook per mail (support@maximum.nl) of telefoon (+31 10 284 20 21) staan we voor u klaar!

Persoonlijke informatie

Hulpvraag

Validatie

Sluiten