Hoe werf je passief talent?

Photo of Bas Schreurs

Bas Schreurs

Director of Strategy and Research

‘Online talent werven’ is voor veel werkgevers en recruiters uitgegroeid tot de belangrijkste bron van recruitment. Om dat talent te transformeren tot nieuwe medewerker wordt meestal een lineair proces doorlopen: contact – solliciteren – gesprek – aanbieding – contract. Maar wat als je talenten wil werven die zich volledig gelukkig voelen in hun huidige baan? Een eenvoudig berichtje via LinkedIn of een vacatureplaatsing  zullen op hen geen enkele uitwerking hebben. Talent Relationship Management (TRM) helpt werkgevers dit ‘passief talent’ toch te bereiken.

Van connecties naar medewerker?

Een Talent Relationship Management (TRM) programma kan helpen om talent te boeien en binden. En kan heel interessant zijn voor werkgevers die zichzelf willen onderscheiden van de concurrentie of een relatie willen opbouwen met schaars talent. Wanneer je investeert in het opbouwen van een talentenpool en regelmatig talentvolle mensen werft, kunnen sommige van deze ‘connecties’ omgezet worden in potentiële nieuwe medewerkers. Door gedurende een langere periode een relatie op te bouwen met talent, ben je in staat om een diepere, rijkere band op te bouwen voordat werving überhaupt ter sprake komt.

In tegenstelling tot de strategie en structuur van sommige Talent Relationship Management en recruiting software, denken we bij Maximum dat de sleutel tot succes het denken vanuit een communicatie- en doelgroep perspectief is. En dus niet vanuit een lineair recruitmentproces met als doel zoveel mogelijk cv’s verzamelen en vacatures vervullen. Dat vraagt wel dat je op regelmatige basis contact maakt met je doelgroep en ze relevante en persoonlijke informatie biedt, die gebaseerd is op interesses die je haalt uit hun gebruikersprofielen. Voor Talent Relationship Management is een verdeling in berichten van ongeveer 80% employer branding (zoals bedrijfscultuur, nieuws en evenementen) en maximaal 20% recruitment (zoals functieprofielen en vacatures) een goede mix om de doelgroep te interesseren.

De uitvoering van Talent Relationship Management

Gebaseerd op het principe ‘get them in & move them up’ hebben we bij Maximum gewerkt aan een eigen Talent Relationship Management tool ter ondersteuning van deze gedachte. Deze tool helpt werkgevers om contact te maken en een relatie op te bouwen met potentiële kandidaten door zeer gerichte en persoonlijke berichten te versturen. De Politie was de eerste opdrachtgever bij wie we onze tool geïmplementeerd hebben. 

Op het centrale platform https://mijn.kombijdepolitie.nl krijgen bezoekers na een eenvoudige aanmelding de mogelijkheid om hun interesses aan te geven. Hierna kan de Politie direct met hen in contact treden en een relatie opbouwen. Dit doet ze door gerichte en relevante berichten te sturen via e-mail, Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+, al naar gelang de gebruikerswensen van de geïnteresseerden.

Met onze tool heeft de Politie haar online zichtbaarheid verder vergroot, de relatie met haar relevante doelgroepen aanzienlijk versterkt, interessante demografische en persoonlijke gegevens verkregen en – niet onbelangrijk – de werving van medewerkers zowel efficiënter als effectiever gemaakt.

‘’Get them in & move them up.’’

Iedere recruiter probeert natuurlijk via LinkedIn en bijvoorbeeld modules binnen de meeste ATS systemen contacten op te bouwen en te onderhouden. Maar altijd zijn deze systemen proces-gericht en is het communicatieve aspect vaak onderbelicht. Stel jezelf de volgende vraag: Wat is waardevoller? Veel eenmalige bezoekers op je recruitmentsite en/of e-mailadressen in je ATS of de mogelijkheid om op elk gewenst moment heel specifieke (sub)doelgroep(en) te kunnen bereiken? En als het gaat om social media; is een grote fanbase op Facebook zonder demografische gegevens meer waard dan de mogelijkheid om op individueel niveau te segmenteren en persoonlijke boodschappen te versturen? Dit is allemaal wel heel goed mogelijk binnen het door ons ontwikkelde TRM systeem waar communicatie en de doelgroep centraal staan in plaats van het proces en de vacature. Mocht je nog niet begonnen zijn, dan adviseer ik je vandaag te starten met ontdekken hoe Talent Relationship Management toegevoegde waarde voor jouw bedrijf kan opleveren.

Photo of Bas Schreurs

Bas Schreurs

Director of Strategy and Research

Volgende artikel

Share this.

“Hoe werf je passief talent?”

Kennismaken?

Bedankt voor je interesse in onze dienstverlening. Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op. Je kunt ook een e-mail sturen naar enquiries@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Opdrachtinformatie

Validatie

Wat ik nog wilde zeggen…

Heb je een vraag, suggestie, recept voor onze chef of gewoon een goed idee? We horen het graag! Vul onderstaande gegevens in of stuur een mailtje naar contact@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Vraag / Suggestie / Idee / …

Validatie

Sluiten