Een introductie op Social Recruiting

Photo of Tony Chan

Tony Chan

Senior Copywriter

Toptalent werven blijft altijd een uitdaging. Maar met behulp van nieuwe social recruitment technieken verplaatsen veel bedrijven zich naar online communities en platforms om kandidaten makkelijker en sneller te werven.

Voor de mensen die bekend zijn met social recruitment zal dit blog niet meer dan een herhaling van zetten zijn. Daarentegen zijn er nog steeds genoeg recruiters en HR-professionals die aarzelen om social media voor werving in te zetten. Of zich eenvoudigweg niet comfortabel voelen op een bepaald platform. Deze boodschap is daarom gericht aan hen.

Laat ik sociaal zijn en mezelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Tony Chan, geboren en getogen in de UK. Sinds 2004 werk ik in de reclame voor bureaus als Grey, Leo Burnett en J. Walter Thompson. Gedurende de weg heb ik een handvol prijzen gewonnen, waaronder een Gouden Cannes Lion, Gouden Adfest, Gouden Kam Fan en een nogal gevaarlijk uitziende zilveren Aziatische spijkertrofee. Ik dacht dat ik alles op het gebied reclame wel wist en had gezien. Gelukkig is vergissen menselijk.

Toen ik voor het eerst kennismaakte met de wereld van Employer Branding en Recruitment Advertising bij Maximum in 2013, was ik gelijk enthousiast over social recruitment. Maar wat houdt het eigenlijk in?

‘’Social recruiting is wanneer bedrijven en recruiters gebruik maken van Facebook, LinkedIn, Twitter en andere social media sites als bron voor het werven van kandidaten om de werkgelegenheid te verhogen.’’

Het is niet echt een verrassing als je kijkt naar de duizelingwekkende statistieken over de meest gebruikte social netwerkkanalen:

‘’Social recruiting is een concept, geen gedefinieerde techniek, en valt onder te verdelen in Push, Pull en Echt social zijn. ‘’
‘’Social recruitment is een proactief proces voor werkzoekenden en recruiters om te zoeken, converseren, delen, verbinden en aan te dragen door gebruik te maken van social media, web-based en mobiele platforms.’’

Nog verbazingwekkender is dat er meer apparaten zijn aangesloten op het internet dan dat er mensen op aarde zijn. En het feit dat 40% van de mensen meer online bijpraten dan dat zij dat face-to-face doen. Daarnaast worden er elke minuut 100.000 tweets verzonden, 2 miljoen zoekopdrachten op Google ingetypt en 684.478 berichten gedeeld op Facebook. Je snap nu wel waarom ik hier enthousiast over ben!

In de laatste jaren is social media getransformeerd van wat leek een tijdelijk rage tot een niet meer weg te denken deel van ons leven in de 21e eeuw.

Door meerdere kanalen te gebruiken om jouw merk in een relevante context te koppelen aan je doelgroep, kunnen bedrijven diverse voordelen behalen met social recruitment: 


1)    Diversiteit – Social mediakanalen bieden uitgebreide data waarop recruiters kunnen filteren op een breed scala aan demografische gegevens en opleidings- en werkniveau, zodat ze gericht hun behoeftes kunnen vervullen.
2)    Betere referrals – Recruiters kunnen makkelijker het cv van een aangedragen kandidaat beoordelen, net als zijn vaardigheden, arbeidsverleden en professionele referenties.
3)    Verhoogde zichtbaarheid – Bedrijven en werkzoekenden kunnen samen een platform of community met carrièremogelijkheden creëren. Ze kunnen meerdere kanalen gebruiken en filteren op locatie, vaardigheden, titels, ervaring en salarisniveau.
4)    Groter bereik – Social media helpen recruiters in contact te treden met grote groepen mensen, waardoor ze een uitgebreider inzicht verkrijgen in de kenmerken, cultuur, ervaring en persoonlijkheid van hun doelgroep.

De unieke combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve data over potentiële kandidaten in sociale netwerken heeft grote gevolgen voor de recruitmentwereld. Steeds meer bedrijven beginnen gebruik te maken van social media netwerken, en vaker zal een werkgever best practices ervaren met het werven van kandidaten in zijn specifieke vakgebied.

Uiteindelijk draait recruitment om het vinden van geschikt talent. Meer zoekopties helpen daarbij zowel werkgevers als kandidaten. Als social recruitment juist wordt ingezet, hoeven werkgevers minder moeite te doen om goede kandidaten op te speuren; sociale netwerken bezitten de potentie om zulke kandidaten aan te dragen met één simpele muisklik. Kun je nu mijn enthousiasme begrijpen?

Photo of Tony Chan

Tony Chan

Senior Copywriter

Volgende artikel

Share this.

“Een introductie op Social Recruiting”

Kennismaken?

Bedankt voor je interesse in onze dienstverlening. Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op. Je kunt ook een e-mail sturen naar enquiries@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Opdrachtinformatie

Validatie

Wat ik nog wilde zeggen…

Heb je een vraag, suggestie, recept voor onze chef of gewoon een goed idee? We horen het graag! Vul onderstaande gegevens in of stuur een mailtje naar contact@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Vraag / Suggestie / Idee / …

Validatie

Sluiten