Bekijk uw arbeidsmarktcommunicatie eens van de andere kant!

Photo of Jidi Guo

Jidi Guo

Marketing Manager

Je loopt op straat wanneer er opeens een vreemde op je afstapt, die zegt: “Luister, dit heb ik nodig…” Klinkt gek? Toch heb ik regelmatig hetzelfde gevoel wanneer ik arbeidsmarktcommunicatie zie.

Wie energie en middelen besteed aan het creëren van de juiste content voor zijn recruitmentsite, maakt een goede start. Maar aangezien kandidaten vaak op meerdere manieren in aanraking komen met uw bedrijf, van het allereerste contact tot en met het daadwerkelijke aannameproces, bent u er nog lang niet. Elk contactmoment biedt een kans om de kandidaat dichterbij een baan te brengen. Maar het kan hem of haar ook doen besluiten om toch af te zien van een loopbaan in uw bedrijf. Dus kijk eens goed naar uw functieprofielen. Communiceren ze op dezelfde wijze als u zelf kandidaten naar de deur zou begeleiden? Hoe bent u vertegenwoordigd op social media? Is het beeld daar consistent met de rest van uw arbeidsmarktcommunicatie, of gebruikt u het meer als een gratis jobboard?

Dus waar begint u? Voor een goed inzicht in uw interne organisatie hebt u soms een externe blik nodig. Vraag eens iemand die niet voor u werkt om uw arbeidsmarktcommunicatie onder de loep te nemen. Vinden ze wat ze zoeken, en welk beeld krijgen ze van uw bedrijf als werkgever? Hun feedback zou een goed beeld moeten geven van welke quick wins u direct kunt uitvoeren. Volgt er weinig kritiek, dan kunt u uw aandacht verschuiven naar de vraag hoe u uw arbeidsmarktcommunicatie verder kunt verbeteren.

Hierna volgen een aantal voorbeelden van hoe uw arbeidsmarktcommunicatie beter afgestemd kan worden op de behoefte van kandidaten.

Functieomschrijving

Wees eens eerlijk: hoe vaak heeft u in een vacaturetekst gezocht naar die ‘gemotiveerde teamspeler’ die ‘onafhankelijk kan werken’ en ‘klant- en/of oplossingsgericht werkt’? Wanneer een functieomschrijving niet meer is dan een boodschappenlijstje bent u waarschijnlijk uit het oog verloren dat u praat tegen mensen van vlees en bloed. Zie een functieomschrijving als een unieke kans om in een paar minuten tijd een kandidaat ervan te overtuigen dat u niet alleen een mooie baan biedt om naar te solliciteren, maar ook een geweldig bedrijf om voor te werken.

 

Recruitmentsite

Veel werkgevers positioneren zich als een bedrijf waar ‘innovatie’ een van de kernwaarden is. Hoe geloofwaardig is die claim wanneer een kandidaat ontdekt dat uw recruitmentsite niet mobiel te gebruiken is? Een recruitmentsite is de showroom van een werkgever, het is dan ook de uitdaging om de informatie op de site de juiste balans te geven van informatie, beleving en transparantie. Behalve informatie over het sollicitatieproces willen kandidaten ook graag weten in wat voor omgeving ze straks mogelijk gaan werken, wie hun collega’s worden en waar een bedrijf voor staat. Al die zaken dragen bij aan het totaalplaatje en de ‘fit’ die tussen kandidaat en bedrijf moet ontstaan.

 

Social Recruitment

Social bewijs van u als werkgever, uw werknemers en uw netwerk is een van de sterkste communicatieboodschappen als het gaat om bereik en overtuigingskracht. De synergie van wat u zelf zegt als werkgever en wat anderen over u zeggen, kan resulteren in veel impactvollere communicatie dan op andere recruitmentkanalen mogelijk is. Het antwoord op de vraag ‘’Waar moet je het over hebben?’’ ligt in de overlap tussen wat u wilt vertellen en wat uw doelgroep wil horen, en wordt ook wel de ‘content sweet spot’ genoemd. Doe dit goed en uw werkgeversmerk wordt versterkt door het sociale karakter van het kanaal, doordat een meer menselijke stem wordt toegevoegd aan uw corporate imago.

Hier is mijn advies voor HR- en communicatieprofessionals die zich bezighouden met het creëren van arbeidsmarktcommunicatie: transformeer uzelf voor één dag in een kritische werkzoekende en onderzoek of de communicatie vanuit uw bedrijf ervoor zorgt dat u hier graag zou willen werken. En bedenk vervolgens op creatieve wijze hoe u deze bijzondere vorm van communicatie verder kunt optimaliseren

Photo of Jidi Guo

Jidi Guo

Marketing Manager

Volgende artikel

Share this.

“Bekijk uw arbeidsmarktcommunicatie eens van de andere kant!”

Kennismaken?

Bedankt voor je interesse in onze dienstverlening. Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op. Je kunt ook een e-mail sturen naar enquiries@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Opdrachtinformatie

Validatie

Wat ik nog wilde zeggen…

Heb je een vraag, suggestie, recept voor onze chef of gewoon een goed idee? We horen het graag! Vul onderstaande gegevens in of stuur een mailtje naar contact@maximum.nl

Persoonlijke informatie

Vraag / Suggestie / Idee / …

Validatie

Meld je hieronder aan voor de Maximum update!

We houden je vervolgens maandelijks op de hoogte van de laatste recruitment insights, trends, interessante cases en het reilen en zeilen binnen Maximum!

Persoonlijke informatie

Validatie

Waar kunnen we je mee helpen?

Klanten van Maximum zijn koning. Op het gebied van serviceverlening vinden we het belangrijk dat onze klanten op ieder moment om onze assistentie kunt vragen. Dat kan uiteraard direct via uw contactpersoon, of door onderstaand formulier in te vullen. Maar ook per mail (support@maximum.nl) of telefoon (+31 10 284 20 21) staan we voor u klaar!

Persoonlijke informatie

Hulpvraag

Validatie

Sluiten